Fitozwiązki: czym są i jakie korzyści niosą ?

 

Jakie znaczenie mają fitozwiązki ?

         Fitozwiązki to substancje, które są aktywne biologicznie i wytwarzają się dzięki roślinom. Występują często w małych ilościach, jednak mają dla człowieka ogromne znaczenie. W diecie przez nas spożywanej, najczęściej możemy je odnaleźć w warzywach, owocach czy ziołach. Fitozwiązki pełnią różne role, tzn. mają wpływ na kolor rośliny, są odpowiedzialne za jej aromat i zapach, a nawet potrafią regulować jej wzrost, potrafią zwalczyć szkodniki oraz niebezpieczne związki i szkodliwe promieniowanie UV. Mimo, iż nie są one witaminami i minerałami, są równie ważne i potrzebne nam do zachowania dobrego zdrowia.

Jakie odnajdujemy przykłady fitozwiązków ?

         Istnieje ich coraz więcej, a te które są wyjątkowe dla organizmu to, m. in. antocyjany, które posiadają właściwości przeciwzapalne, przeciwdziałają zawałom i udarom oraz potrafią skutecznie obniżyć ciśnienie krwi. Są odpowiedzialne za nadawanie roślinom koloru czerwonego, zatem najwięcej będzie ich w porzeczkach, czereśniach, malinach, jeżynach, czy w czerwonej kapuście. Inny przykład, gdzie odnajdziemy fitozwiązki to karotenoidy, które wspomagają układ odpornościowy, chronią przed chorobami układu krążenia. Najczęściej występują w marchwi, dyni pomidorach, czy pietruszce. Flawonoidy, to też dobry przykład obecności fitozwiązków, są głównie odpowiedzialne za ochronę przed chorobami układu krążenia. Odnaleźć je możemy w brokułach, jarmużu oraz pomidorach. Ciekawym przykładem jest też allicyna, która stanowi naturalny antybiotyk, ponieważ radzi sobie ze zwalczaniem wirusów, bakterii i grzybów. Głownie odnajdziemy ją w czosnku i cebuli. Jeszcze jednym z ciekawszych przykładów jest kwercetyna, która działa przeciwalergicznie, wyszczególniając zwalczanie kataru siennego. Jej obecność zaznacza się w cebuli, czy winogronach ciemnych.

Co robić, by fitozwiązki trafiały do naszego organizmu w dużej mierze ?

         Oczywiście odpowiedź jest banalna, bo spożywać jak najwięcej owoców i warzyw, do 5 porcji dziennie. Urozmaicać dietę w soki warzywno-owocowe, jeść warzywa strączkowe, używać produktów z pełnego ziarna ale także spożywać dużo ziół, tj. tymianek, kurkuma, czosnek, imbir, czy bazylia. Jak powszechnie wiadomo, do dobrego zdrowia potrzebna jest m. in. zdrowa dieta, bogata w wiele witamin i minerałów, wtedy także zapewnimy naszemu organizmowi poprawne i zdrowe funkcjonowanie.

Warto wiedzieć, że olejki konopne takie jak https://www.essenz.pl/collections/oleje-konopne są bogatym źródłem naturalnych fitozwiązków z konopi. Świetnie sprawdzają się jako wsparcie prawidłowego działania układu endokannabinoidowego oraz sprzyjają zachowaniu homeostazy w organizmie człowieka. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *